Lovgrunddlaget for institutionen i henholdsvis lov om social service. § 46 særlig støtte til børn og unge, stk. 3.
Stk.3 : Barnet og den unges synspunkter skal inddrages i overensstemmelse med alder og modenhed.
En lille fiktiv historie udfra dilemmaet ved §46 stk.3.
Søren er en dreng på 17 år, som bor på "Hjortelev Skolehjem". Mentalt set er Søren sent udviklet, han er vurderet til psykisk at være 8-9 år gammel.
Søren går til håndbold ved siden af skolen i den lokale idrætsforening. Holdet har arrangeret en julefrokost med alkohol og overnatning, og Søren vil gerne med. Her opstår et dilemma, hvordan bestemmer man om Søren må komme med eller ej?
onsdag den 19. september 2007
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
4 kommentarer:
der står søren i en svær situation, godt dilemma I har fat i.
Egentlig ikke en kommentar til det skrevne, men vil I ikke sende mig jeres e-mailadresser, så vi kan skrive direkte sammen.
Hilsen Preben
Det handler igen slet ikke om nærværende beskrevne dilemma, men om den kommende pædagogiske fortælling. I får hermed fortællingens 2 første brikker til den. Ideen er, at I 'lægger' brikkerne en for en:
1. Brik - Lokalitet
En døgninstitution for børn og unge - vi befinder os i fællesrummet/ køkkenet, samt de omliggende gangarealer.( Og om muligt et værelse -
Beskriv sanseligt og konkret.
Hav samtidig øjnene åbne for de personer i møder...mhp nedenstående næste brik:
2.
Personer
en pige 14 år,
en dreng 12 år.
en kvinde 37 år
en kvinde 25 år
Beskriv personerne, giv dem navn, identitet, karaktertræk, og bestem deres indbyrdes relationer
God fornøjelse
Preben B Rasmussen
Hej igen
1. I bliver snart nødt til at åbne en ny korrespondencemulighed, så jeg ikke bliver ved med at 'kommentere' jeres lille fortælling. Men hermed en opfølgning på sidste 'kommentar':
Kære gruppe 4
Jeg ved ikke om I har været, eller skal på institutionsbesøg, men under alle omstændigheder.
Besøget på institutionen er ment som en opgave, hvor det gælder om at iagttage, bruge øjne og ører og næse.
Derfor: snarest efter besøget skal I sætte jer ned -hver for sig - og beskrive de iagttagelser i har gjort jer - fra I kommer ind ad døren og til I går ud igen.
I skal netop udnytte jeres viden fra undervisningen (DKK) om, at der er ikke to mennesker, der iagttager ens. Det sete afhænger af blikket, der ser....
Derfor drejer det sig ikke i første omgang om at blive enige om, hvad I har iagttaget, men om at fastholde forskelligheden.....I detaljen.
Derfor kunne det være en øvelse at I hver især skriver jeres iagttagelser på bloggen - og ikke læser hinandens før de ligger der alle sammen.
En ambition på jeres vegne, som man kan have som underviser, er netop, at I bliver gode iagttagere. Men der skal arbejdes med det.
Hilsen Preben
Send en kommentar